Artificial Intelligence (Ai) In University Teaching: Obstacles And Opportunities For Educational Innovation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.54943/lree.v5i1.576

Keywords:

Philosophical worldview, critical thinking, materialism, idealism, secondary education

Abstract

The objective of the research was to determine the relationship between the philosophical conception of the world and critical thinking in students of an educational institution of secondary education in the district of Ascensión-Huancavelica. To this end, the descriptive method was used, with the techniques of survey and evaluation, using two instruments: Questionnaire on philosophical conception of the world and a written test to evaluate critical thinking. The study sample consisted of 244 fifth grade students of the educational institution La Victoria de Ayacucho. The results indicate that there is a positive relationship of 0.149 between the materialistic philosophical conception of the world and critical thinking in students of a secondary school in the district of Ascensión, Huancavelica. However, no relationship is found between the idealistic philosophical conception and critical thinking, since the bilateral significance is 0.385, which means that there is no significant correlation between both variables, given that this significance is greater than the established level of significance

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguilar, K. (2021). Diálogo filosófico para el desarrollo del pensamiento crítico en educación inicial [Tesis de pregrado, Pontificia Universidad Católica del Perú]. https://repositorio.pucp.edu.pe/items/f56d535c-2a84-4aa0-adb8-944a26e95b64

Antezana, R. (2017). Concepción del mundo de los docentes y el rendimiento académico de los estudiantes de educación secundaria de Huancavelica [Tesis de posgrado, Universidad Nacional de Huancavelica]. http://repositorio.unh.edu.pe/handle/UNH/1228.

Astaiza, N. (2020). Transformación curricular en la enseñanza de la filosofía desde la educación popular para la formación del pensamiento crítico [Tesis de maestría, Universidad Pedagógica Nacional de Colombia]. http://repositorio.pedagogica.edu.co/handle/20.500.12209/12396

Bezanilla, M., Poblete, M., Fernández, D., Arranz, S., & Campo, L. (2018). El pensamiento crítico desde la perspectiva de los docentes Universitarios. Estudios Pedagógicos XLIV, 89(113). https://scielo.conicyt.cl/pdf/estped/v44n1/0718-0705-estped-44-01-00089.pdf

Cachay, W. (2016). Concepción filosófica del mundo y desarrollo del pensamiento crítico en estudiantes universitarios de la región Amazonas, 2013 [Tesis de posgrado, Universidad Nacional de Educación]. https://repositorio.une.edu.pe/entities/publication/b7ae5702-edc4-4562-84af-36db38114209

Cortés, k. (2019). La filosofía como estrategia pedagógica para el fortalecimiento del pensamiento crítico [Tesis de pregrado, Fundación Universitaria los Libertadores de Colombia]. https://repository.libertadores.edu.co/items/3efb0771-d710-43b0-b664-ccb161fb911c

Diaz, M. (2018). Pensamiento crítico en el aprendizaje de las ciencias sociales a partir de prácticas de lectoescritura en política en grado once. https://bdigital.uexternado.edu.co/server/api/core/bitstreams/0964c0b0-22cb-4899-ac3c-c4001cd49654/content

Quiñonez, B. y Salas, M.R. (2019). Pensamiento crítico como estrategia para mejorar el desempeño académico desde el área de ciencias sociales [Tesis de posgrado, Universidad de la Costa]. https://repositorio.cuc.edu.co/server/api/core/bitstreams/7cd982d5-3bf7-4414-bb8f-514c4bf98268/content

Jara, A. (2020). Aplicación del Taller de Monografía en el desarrollo del pensamiento crítico de los estudiantes de Educación Básica Regular. Ancash, 2019 [Tesis de posgrado, Universidad de Cesar Vallejo]. https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/44491

León, V. (2021). Estrategia didáctica filosófica para el fortalecimiento del pensamiento crítico estudiantes de quinto de secundaria de una institución educativa particular [Tesis de posgrado, Universidad San Ignacio de Loyola]. https://repositorio.usil.edu.pe/items/66bda942-3499-476a-a44f-0a397bcf3e4c

Navarro, E. (2020). Diseño de una unidad didáctica para desarrollar el pensamiento crítico en los estudiantes de cuarto grado de educación secundaria. https://pirhua.udep.edu.pe/bitstream/handle/11042/4701/TSP_EDUC_2004.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Nova, M. (2020). La enseñanza de la filosofía y desarrollo del pensamiento crítico en la secundaria [Tesis de pregrado, Universidad Santo Tomas de Aquino]. https://repository.usta.edu.co/bitstream/handle/11634/22246/2020mar%C3%ADanova.pdf?sequence=6&isAllowed=y

Panduro, P. (2019). Propuesta curricular para el desarrollo del pensamiento crítico en el área de ciencias sociales en los estudiantes de primer año. [Trabajo de suficiencia profesional de la Universidad Marcelino Champagnat]. https://repositorio.umch.edu.pe/handle/20.500.14231/609

Rosental, M. &, Iudin, P. (2014). Diccionario filosófico marxista. Ediciones Pueblos Unidos.

Torres, S. (2016). Nivel del pensamiento crítico en estudiantes del quinto grado de secundaria - provincia de Huancayo [Tesis de posgrado, Universidad Nacional del Centro del Perú]. https://repositorio.uncp.edu.pe/handle/20.500.12894/4483

Vendrell, M., & Rodríguez, J. (2020). Pensamiento Crítico: conceptualización y relevancia en el seno de la educación superior. Revista de la Educación Superior, 49, 9-25. https://www.scielo.org.mx/pdf/resu/v49n194/0185-2760-resu-49-194-9.pdf

Published

2025-01-01

How to Cite

Zaravia Valladolid, W. (2025). Artificial Intelligence (Ai) In University Teaching: Obstacles And Opportunities For Educational Innovation. Llimpi, 5(1), 52–59. https://doi.org/10.54943/lree.v5i1.576
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    313
  • PDF (Español (España))
    190
  • HTML (Español (España))
    7