Citizenship Training in Secondary Education: Approaches and Methodologies

Authors

DOI:

https://doi.org/10.54943/lree.v5i1.572

Keywords:

Citizenship training, Secondary education, Active citizenship, Critical thinking

Abstract

This review article explores the historical evolution and contemporary approaches in citizenship education in secondary education. Various ideological and methodological perspectives are analyzed, from the institutionalist approach to the civic ethics of Adela Cortina and the deliberative democracy of Jürgen Habermas. The importance of critical thinking is highlighted and pedagogical methodologies such as problem-based learning and role plays are proposed to cultivate citizenship skills in students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bolívar, A. (2007). Educación para la ciudadanía: Algo más que una asignatura. Graó. https://www.grao.com/educacion-para-la-ciudadania-algo-mas-que-una-asignatura

Cangalaya, L. (2020). Habilidades del pensamiento crítico en estudiantes universitarios a través de la investigación. Desde el Sur, 12(1), 141-153. http://dx.doi.org/10.21142/des-1201-2020-0009

Cortina, A. (2000). Ética mínima. Sexta edición. TECNOS S.A. https://tallersurzaragoza.wordpress.com/wp-content/uploads/2012/11/cortina_adela-etica_minima.pdf

De Puelles, A. (2014). La participación como factor de calidad en las democracias. Revista Iberoamericana de Educación, 42(2), 9-20. https://www.redalyc.org/journal/140/14048873009/html/

Del Río, A. (2009). El pensamiento crítico en la educación: Propuestas investigativas y didácticas. Universidad de La Salle. https://biblioteca.clacso.edu.ar/Colombia/fce-unisalle/20210211051501/Pensamiento-critico-educacion.pdf

Dewey, J. (1995). Democracia y educación. Morata. https://www.scielo.org.bo/pdf/rieiii/v3n3/n03a08.pdf

González, H. (2015). Desarrollo del pensamiento crítico en estudiantes a través de la reflexión y la interacción. Revista de Educación, 28(1), 45-60. https://www.redalyc.org/journal/2991/299152904005/html/

Habermas, J. (2003). Teoría de la Acción Comunicativa I Racionalidad de la acción y racionalización social. Grupo Santillana. https://pics.unison.mx/doctorado/wp-content/uploads/2020/05/Teoria-de_la_accion_comunicativa-Habermas-Jurgen.pdf

Hart, R. A. (1993). Children's Participation: The Theory and Practice of Involving Young Citizens in Community Development and Environmental Care. Apud, 2001. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/8206410.pdf

Hernández, G., González, C., & Duque, O. (2015). Desarrollo del pensamiento crítico en el nivel de educación primaria, a través del uso de las TIC. EDUTEC. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 53. https://repositorio.cuc.edu.co/server/api/core/bitstreams/3e37f49f-6501-4564-8fe8-e31b950b30d6/content

Lira, M. (2010). El pensamiento crítico en el desarrollo personal de los adolescentes. Dialnet. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/8384052.pdf

Luna, M., & Folgueiras, V. (2014). La participación infantil como elemento fundamental de la ciudadanía activa. ALTERIDAD, 12(2), 178-192. https://www.redalyc.org/journal/4677/467751871004/467751871004.pdf

Monereo, C. (2000). Las estrategias de aprendizaje: un enfoque desde la psicología educativa. UIAP - ENP-UNAM. http://uiap.dgenp.unam.mx/apoyo_pedagogico/proforni/antologias/ESTRATEGIAS%20DE%20ENSENANZA%20Y%20APRENDIZAJE%20DE%20MONEREO.pdf

Novella, A., & Trilla, J. (2014). Participación infantil y construcción de la ciudadanía. Graó. https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=854431

Peña, B., Bruskewitz, N., & Truscott, A. (2016). Empoderamiento, autonomía y pensamiento crítico en las aulas de lenguas extranjeras. Uniandes. https://doi.org/10.23857/dc.v7i4.2408

Trilla, J., & Novella, A. (2011). Participación infantil: Un enfoque desde la educación. Revista Iberoamericana de Educación, 26(1), 137-164. https://www.redalyc.org/pdf/2010/201024390019.pdf

UNESCO. (1993). Educación para la ciudadanía democrática. https://www.unesco.org/es/education/educacion-para-la-ciudadania-democratica

Van Dijk, S., Menéndez, M., & Gómez, A. (2006). Participación infantil: Un marco para pensar la noción de la formación. Save the Children. https://www.sename.cl/wsename/otros/participacion_2013/Ciudades_amigas_infancia/participacion_infantil.pdf

Wilkerson, L., & Feletti, G. I. (1989). Principles of Problem-Based Learning. In The Challenge of Problem-Based Learning (pp. 14-26). Routledge. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ568328.pdf

Published

2025-01-01

How to Cite

Soto Sullca, E. T. (2025). Citizenship Training in Secondary Education: Approaches and Methodologies. Llimpi, 5(1), 12–18. https://doi.org/10.54943/lree.v5i1.572
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    732
  • PDF (Español (España))
    379
  • HTML (Español (España))
    18