Citizenship Training in Secondary Education: Approaches and Methodologies
DOI:
https://doi.org/10.54943/lree.v5i1.572Keywords:
Citizenship training, Secondary education, Active citizenship, Critical thinkingAbstract
This review article explores the historical evolution and contemporary approaches in citizenship education in secondary education. Various ideological and methodological perspectives are analyzed, from the institutionalist approach to the civic ethics of Adela Cortina and the deliberative democracy of Jürgen Habermas. The importance of critical thinking is highlighted and pedagogical methodologies such as problem-based learning and role plays are proposed to cultivate citizenship skills in students.
Downloads
References
Bolívar, A. (2007). Educación para la ciudadanía: Algo más que una asignatura. Graó. https://www.grao.com/educacion-para-la-ciudadania-algo-mas-que-una-asignatura
Cangalaya, L. (2020). Habilidades del pensamiento crítico en estudiantes universitarios a través de la investigación. Desde el Sur, 12(1), 141-153. http://dx.doi.org/10.21142/des-1201-2020-0009
Cortina, A. (2000). Ética mínima. Sexta edición. TECNOS S.A. https://tallersurzaragoza.wordpress.com/wp-content/uploads/2012/11/cortina_adela-etica_minima.pdf
De Puelles, A. (2014). La participación como factor de calidad en las democracias. Revista Iberoamericana de Educación, 42(2), 9-20. https://www.redalyc.org/journal/140/14048873009/html/
Del Río, A. (2009). El pensamiento crítico en la educación: Propuestas investigativas y didácticas. Universidad de La Salle. https://biblioteca.clacso.edu.ar/Colombia/fce-unisalle/20210211051501/Pensamiento-critico-educacion.pdf
Dewey, J. (1995). Democracia y educación. Morata. https://www.scielo.org.bo/pdf/rieiii/v3n3/n03a08.pdf
González, H. (2015). Desarrollo del pensamiento crítico en estudiantes a través de la reflexión y la interacción. Revista de Educación, 28(1), 45-60. https://www.redalyc.org/journal/2991/299152904005/html/
Habermas, J. (2003). Teoría de la Acción Comunicativa I Racionalidad de la acción y racionalización social. Grupo Santillana. https://pics.unison.mx/doctorado/wp-content/uploads/2020/05/Teoria-de_la_accion_comunicativa-Habermas-Jurgen.pdf
Hart, R. A. (1993). Children's Participation: The Theory and Practice of Involving Young Citizens in Community Development and Environmental Care. Apud, 2001. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/8206410.pdf
Hernández, G., González, C., & Duque, O. (2015). Desarrollo del pensamiento crítico en el nivel de educación primaria, a través del uso de las TIC. EDUTEC. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 53. https://repositorio.cuc.edu.co/server/api/core/bitstreams/3e37f49f-6501-4564-8fe8-e31b950b30d6/content
Lira, M. (2010). El pensamiento crítico en el desarrollo personal de los adolescentes. Dialnet. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/8384052.pdf
Luna, M., & Folgueiras, V. (2014). La participación infantil como elemento fundamental de la ciudadanía activa. ALTERIDAD, 12(2), 178-192. https://www.redalyc.org/journal/4677/467751871004/467751871004.pdf
Monereo, C. (2000). Las estrategias de aprendizaje: un enfoque desde la psicología educativa. UIAP - ENP-UNAM. http://uiap.dgenp.unam.mx/apoyo_pedagogico/proforni/antologias/ESTRATEGIAS%20DE%20ENSENANZA%20Y%20APRENDIZAJE%20DE%20MONEREO.pdf
Novella, A., & Trilla, J. (2014). Participación infantil y construcción de la ciudadanía. Graó. https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=854431
Peña, B., Bruskewitz, N., & Truscott, A. (2016). Empoderamiento, autonomía y pensamiento crítico en las aulas de lenguas extranjeras. Uniandes. https://doi.org/10.23857/dc.v7i4.2408
Trilla, J., & Novella, A. (2011). Participación infantil: Un enfoque desde la educación. Revista Iberoamericana de Educación, 26(1), 137-164. https://www.redalyc.org/pdf/2010/201024390019.pdf
UNESCO. (1993). Educación para la ciudadanía democrática. https://www.unesco.org/es/education/educacion-para-la-ciudadania-democratica
Van Dijk, S., Menéndez, M., & Gómez, A. (2006). Participación infantil: Un marco para pensar la noción de la formación. Save the Children. https://www.sename.cl/wsename/otros/participacion_2013/Ciudades_amigas_infancia/participacion_infantil.pdf
Wilkerson, L., & Feletti, G. I. (1989). Principles of Problem-Based Learning. In The Challenge of Problem-Based Learning (pp. 14-26). Routledge. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ568328.pdf
Published
How to Cite
-
Abstract732
-
PDF (Español (España))379
-
HTML (Español (España))18
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Eva Teodora Soto Sullca

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors assign their rights to Llimpi so that it may disseminate the article through the means available to it. The authors maintain the right to share, copy, distribute, perform and publicly communicate their article, or part of it, mentioning the original publication in the journal.

DOI: 10.54943/lree. 














