Report on the Results of the Survey on the Graduate Profile 2023 of Students in the Professional Degree Program in Primary Education and Intercultural Bilingual Education (Curricular Plan 2017-2021)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.54943/lree.v5i1.571

Keywords:

graduate profile, primary and intercultural bilingual education, curricular plan

Abstract

Context. The development of curricular designs at the university level must be based on previous data, for this reason the evaluation of the graduate profile is a prominent need. Objectives. The study seeks to analyze students' responses about their level of agreement with the development of their competencies related to their graduate profile.  Method. The research was carried out based on the survey methodology, for which purpose a relevant instrument was developed. Results. The students report that they have the competences related to the graduate profile, although difficulties are revealed in statistical training and academic production. Conclusions. The students' opinion is fundamental for decision making in university management; therefore, a clear and solid idea about the effectiveness of the service provided by this institution can be built by analyzing the graduate profile from the student's perspective.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ballesteros-Ballesteros, V., & Gallego-Torres, A. P. (2022). De la alfabetización científica a la comprensión pública de la ciencia. Trilogía Ciencia Tecnología Sociedad, 14(26), e1855. https://doi.org/10.22430/21457778.1855

Cea D’Ancona, M. A. (2004). Métodos de Encuesta. Teoría y práctica, errores y mejora. Editorial Síntesis S. A.

Colás, M. P. (2009). Competencias y contextos para realizar un trabajo de investigación. En Competencias científicas para la realización de una tesis doctoral (pp. 13-29). Colección Redes - Editorial Davinci.

Dirección Regional de Educación de Huancavelica. (2023). Proyecto Educativo Regional de Huancavelica al 2036. Dirección Regional de Educación de Huancavelica.

Doval, E., Viladrich, C., & Angulo-Brunet, A. (2023). Coefficient Alpha: The Resistance of a Classic. Psicothema, 35(1), 5-20. https://doi.org/10.7334/psicothema2022.321

Minedu. (2014). Marco de Buen Desempeño del Directivo: Directivos construyendo escuela. Ministerio de Educación. https://repositorio.minedu.gob.pe/handle/20.500.12799/5182

MINEDU. (2016). Marco de Buen Desempeño Docente, Para Mejorar tu Práctica Como Maestro y Guiar el Aprendizaje de tus Estudiantes. Ministerio de Educación.

MINEDU. (2022). Compromisos de Gestión Escolar 2022. https://masimportantes.com/gestion-escolar-2022/

Ministerio de Cultura. (2023). Encuesta Nacional de Lectura 2022. Huancavelica: Informe departamental de resultados. Ministerio de Cultura.

Quispe, F., & García, G. (2021). El enfoque UbD (Understanding by design) como una oportunidad para mejorar el proceso de planificación docente. Una revisión sistemática. Propósitos y Representaciones, 0(0).

Universidad Nacional de Huancavelica. (2016). Diseño curricular 2017-2021 de la Escuela Profesional de Educación Primaria e Intercultural Bilingüe. Universidad Nacional de Huancavelica.

Ventura-León, J. L., & Caycho-Rodríguez, T. (2017). El coeficiente Omega: Un método alternativo para la estimación de la confiabilidad. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 15(1), 625-627.

Wiggins, G. P., & McTighe, J. (2005). Understanding by design (Expanded 2nd ed). Association for Supervision and Curriculum Development.

Published

2025-01-01

How to Cite

Quispe Victoria, F., Mendoza Ramos, H., & Huiza Soto, J. A. (2025). Report on the Results of the Survey on the Graduate Profile 2023 of Students in the Professional Degree Program in Primary Education and Intercultural Bilingual Education (Curricular Plan 2017-2021). Llimpi, 5(1), 01–11. https://doi.org/10.54943/lree.v5i1.571
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    344
  • PDF (Español (España))
    167
  • HTML (Español (España))
    11