Andean Cosmovision And Biodiversity In The Community Of Sarhua, Ayacucho – Peru
DOI:
https://doi.org/10.54943/lree.v5i1.573Keywords:
Andean worldview, biodiversity, ancestral secrets, festivities, conservation policiesAbstract
The objective of this article is to analyze the relationship between worldview and biodiversity, taking into account the ways of life, their knowledge, ancestral secrets, rituals, and festivities of ayni or reciprocity in the community of Sarhua, Víctor Fajardo, Ayacucho – 2024. This article is based on qualitative research conducted in the community of Sarhua, utilizing data and document collection to analyze and compare with current bibliographic references. The data collection techniques include interviews with community members and direct observations, using unstructured interviews as the primary instrument. Sarhua is known for its painted boards, through which they narrate their ancestral stories and customs, where traditional techniques remain prevalent in the majority of the daily activities of its inhabitants. Therefore, it highlights the need to integrate the Andean worldview into biodiversity conservation policies in Peru. Andean cultures view biodiversity not only as a resource but as an essential component of life, promoting the preservation of plants and animals, and fostering sustainable development.
Downloads
References
Cruz, M. (2018). Cosmovisión andina e interculturalidad: Una mirada al desarrollo sostenible desde el Sumak Kawsay. Revista Chakiñan de Ciencias Sociales y Humanidades, 5, 119-132. Recuperado de http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2550-67222018000100119&lng=es&tlng=es
Escobar-Mamani, F., & Pulido Capurro, V. (2021). Biodiversidad y científicos viajeros: Una visión desde los Andes. Revista De Investigaciones Altoandinas - Journal of High Andean Research, 23(1), 5-9. https://doi.org/10.18271/ria.2021.238
Esterman, J. (1998). Filosofía Andina; estudio intercultural de la sabiduría autóctona andina. Edicciones ABYA YALA. Quito-Ecuador.
Flores Apaza, P. (2005). El hombre que volvió a nacer. Vida, saberes y reflexiones de un amawt’a de Tiwanaku (2ª ed.). La Paz: Editorial Plural.
Flores Apaza, P., Montes Ruiz, F., Andia, E., & Huanacuni, F. (1999). El hombre que volvió a nacer: Vida, saberes y reflexiones de un amawt’a de Tiwanaku. Programa de Apoyo a la Democracia Municipal. Recuperado de https://books.google.com.pe/books/about/El_hombre_que_volvió_a_nacer.html?hl=es&id=7pFsAAAAMAAJ&redir_esc=y
Fontúrbel, F. (2003). Conservación de ecosistemas: un nuevo paradigma en la conservación de la biodiversidad. Ciencia Abierta, 23, 1-18. Recuperado de https://www.rds.org.co/aa/img_upload/cd3189bd6b9a1ea1575134c54f92a42c/conservacion_paradigma.pdf
García Miranda, J. J. (1996). La racionalidad en la cosmovisión andina. Lima: Universidad de Ciencias y Humanidades.
Illicachi, J. (2014). Desarrollo, educación y cosmovisión: una mirada desde la cosmovisión andina. Universitas, 12(21), 17-32. https://doi.org/10.17163/uni.n21.2014.09
Lozada Pereira, B. (2006). Cosmovisión, historia y política en los Andes. Cima. Recuperado de https://repositorio.umsa.bo/bitstream/handle/123456789/22860/Cosmovision%2c%20historia%20y%20pol%c3%adtica.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Mejía Putacuar, J. L., & Rodriguez Zambrano, G. (2005). El pensamiento ancestral de Los Yarumo en la Danza de la Siembra: Resguardo indígena de Yaramal Gran Pueblo de los Pastos (Tesis doctoral). Universidad de Nariño. Recuperado de http://sired.udenar.edu.co/id/eprint/12387
Pérez Pino, V. (2005). Educación ambiental y cosmovisión de los pueblos originarios. Comisión Nacional del Medio Ambiente. Recuperado de https://red.pucp.edu.pe/ridei/wp-content/uploads/biblioteca/Vilma_Perez_Pino_Educacion_ambiental_cosmovision.pdf
Primitivo Evanán Poma: Las Tablas de la Memoria. (2024). Tablas de Sarhua. Recuperado de https://tablasdesarhua.com/primitivo-evanan-poma-las-tablas-de-la-memoria/
Pulido-Capurro, V. (2023). Crónica de la conservación de la biodiversidad peruana: Marc Dourojeanni, actor principal y espectador privilegiado. The Biologist, 21(1), 125–130. https://doi.org/10.24039/rtb20232111515
Schwartz, M. W., Brigham, C. A., Hoeksema, J. D., Lyons, K. G., Mills, M. H., & van Mantgem, P. J. (2000). Linking biodiversity to ecosystem function: Implications for conservation ecology. Oecologia, 122(2), 297–305. https://doi.org/10.1007/s004420050035
Smith, R. L., & Smith, T. M. (2001). Ecología (4ª ed.). Madrid: Addison Wesley.
Vallespir Soler, J. (1999). Interculturalismo e identidad cultural. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado. Recuperado de http://hdl.handle.net/11162/33631
Wilson, E. O., & Frances, M. P. (1997). Biodiversidad. Río de Janeiro: Nova Fronteira. Recuperado de https://zaragoza.es/contenidos/medioambiente/cda/gbiodiversidad2010.pdf
Yucra, F. (2014). La cosmovisión andina en las tablas de Sarhua-2014 (Tesis de maestría). Universidad Nacional de San Cristóbal de Huamanga. Recuperado de https://repositorio.unsch.edu.pe/server/api/core/bitstreams/b7776510-993f-4a5a-8b2a-bb7aa049bc99/content
Published
How to Cite
-
Abstract1047
-
PDF (Español (España))520
-
HTML (Español (España))62
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Luisa Nely Chumbe Esquivel

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors assign their rights to Llimpi so that it may disseminate the article through the means available to it. The authors maintain the right to share, copy, distribute, perform and publicly communicate their article, or part of it, mentioning the original publication in the journal.

DOI: 10.54943/lree. 














