Reading comprehension and production of narrative texts in primary level students of Huancavelica
DOI:
https://doi.org/10.54943/lree.v4i2.482Keywords:
comprehension, reading, production, text, narrationAbstract
The study aims to determine the relationship between reading comprehension and narrative text production, as well as their dimensions: literal-planning, inferential-textualization, and critical-review in primary level students of Huancavelica. The methodology follows a basic quantitative approach, correlational level, with a descriptive-correlational design. The methods used include the scientific, descriptive, and logical methods. The population consisted of 156 students, with a sample of 35 students. The technique employed was the survey, and the instruments used were questionnaires for the variables. The results show a considerable positive correlation with a value of 0.582 between the study variables. The statistical analysis using Spearman's Rho revealed a significance level of 0.01 and a correlation coefficient of 0.547, indicating a considerable positive correlation. In conclusion, there is a direct and significant relationship because the observed significance value sig.=0.001 is much lower than the assumed significance value α=0.05, among the primary level students of an Educational Institution in Huancavelica
Downloads
References
Armijos, A. ., Paucar, C. y Quintero , J. (2023). Estrategias para la comprensión lectora: Una revisión de estudios en Latinoamérica. Revista Andina De Educación, 6(2), 000626. https://doi.org/10.32719/26312816.2022.6.2.6
Bal, M. (2001). Teoría de la narrativa: una introducción a la narratología. Madrid: Ediciones Cátedra.
Basto, M., Rojas. A. y Zúñiga, A. (2012). Desarrollo de habilidades comunicativas. (1ra. Ed.). Huancavelica-Perú: UNH.
Cámara, P. y Marquez, S. (2020). Estrategias cotidianas para la producción de textos narrativos. Revista Identidad, 6(1), 23–28. https://doi.org/10.46276/rifce.v6i1.865
De la Cruz Guerra, J. (2018) Lectura Crítica y Producción de Textos Argumentativos en estudiantes del 5to Grado de primaria en una Institución Educativa Pública, Sapallanga [Tesis de Maestria, Universidad Nacional de Huancavelica] https://apirepositorio.unh.edu.pe/server/api/core/bitstreams/c72834e6-1ee4-46cc-abe1-78342ba61c2a/content
Fontes, O., González, L. y Rodríguez, M. (2020). La comprensión lectora: una prioridad para el desarrollo profesional del maestro en formación. Transformación, 16(2), 388-404. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-29552020000200388&lng=es&tlng=es.
Gallego, J., Figueroa, S. y Rodríguez, A. (2019). La comprensión lectora de escolares de educación básica. Literatura y lingüística, (40), 187-208. https://dx.doi.org/10.29344/0717621x.40.2066
Hernández, R., Méndez, S., Mendoza, C. y Cuevas, A. (2017). Fundamentos de administración. México: McGraw Hill
Huaman, L. y Inga , M. (2023). Enfoque comunicativo y la produción. IGOBERNANZA, 6(22), 981–994. https://doi.org/10.47865/igob.vol6.n22.2023.283
Leyva, L., Chura, G. y Chávez, J. (2022). Inferential reading comprehension level and its relationship with the production of argumentative texts. Boletín de la Academia Peruana de la Lengua, (71), 399-429. https://dx.doi.org/10.46744/bapl.202201.013
MINEDU. (2017) Programa curricular de Educación Primaria. (1ra. Ed.). Perú: S/E.
Misari, A. (2023).Reading comprehension and its relationship with the levels of communicative competence. Lengua y Sociedad, 22(1), 535-556. https://dx.doi.org/10.15381/lengsoc.v22i1.23664
Toala, U., Yépez, S. y Vergara, E. (2018). La comprensión lectora y sus estrategias para el desarrollo de destrezas en los estudiantes: un estudio de caso. Luz, 17 (4),120-128. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=589167642013
Vargas Zagaceta, H. , (2021) La Comprensión Lectora y Redacción de Textos en estudiantes de sexto grado de Primaria de la Institución Educativa de Menores N° 60023 San Martín De Porres, Iquitos 2019 [Tesis de Licenciatura, Universidad Nacional de la Amazonía Peruana] https://repositorio.unapiquitos.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12737/7303/Hilda_Tesis_Titulo_2021.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Vásquez, A. J. (2022). Comprensión lectora: fundamentos teóricos y estrategias de acercamiento al texto. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 6(4), 618-633.https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i4.2607
Verástica, M. y Salazar, C. (2021). Narrative Textual Writing in the Learning of Students of Education RIDE. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 11(22) .https://doi.org/10.23913/ride.v11i22.892
Published
How to Cite
-
Abstract1539
-
PDF (Español (España))518
-
HTML (Español (España))37
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Antonio Rojas Casavilca, Katty Cornejo Enriquez

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors assign their rights to Llimpi so that it may disseminate the article through the means available to it. The authors maintain the right to share, copy, distribute, perform and publicly communicate their article, or part of it, mentioning the original publication in the journal.

DOI: 10.54943/lree. 














