Reading comprehension and production of narrative texts in primary level students of Huancavelica

Authors

DOI:

https://doi.org/10.54943/lree.v4i2.482

Keywords:

comprehension, reading, production, text, narration

Abstract

The study aims to determine the relationship between reading comprehension and narrative text production, as well as their dimensions: literal-planning, inferential-textualization, and critical-review in primary level students of Huancavelica. The methodology follows a basic quantitative approach, correlational level, with a descriptive-correlational design. The methods used include the scientific, descriptive, and logical methods. The population consisted of 156 students, with a sample of 35 students. The technique employed was the survey, and the instruments used were questionnaires for the variables. The results show a considerable positive correlation with a value of 0.582 between the study variables. The statistical analysis using Spearman's Rho revealed a significance level of 0.01 and a correlation coefficient of 0.547, indicating a considerable positive correlation. In conclusion, there is a direct and significant relationship because the observed significance value sig.=0.001 is much lower than the assumed significance value α=0.05, among the primary level students of an Educational Institution in Huancavelica

Downloads

Download data is not yet available.

References

Armijos, A. ., Paucar, C. y Quintero , J. (2023). Estrategias para la comprensión lectora: Una revisión de estudios en Latinoamérica. Revista Andina De Educación, 6(2), 000626. https://doi.org/10.32719/26312816.2022.6.2.6

Bal, M. (2001). Teoría de la narrativa: una introducción a la narratología. Madrid: Ediciones Cátedra.

Basto, M., Rojas. A. y Zúñiga, A. (2012). Desarrollo de habilidades comunicativas. (1ra. Ed.). Huancavelica-Perú: UNH.

Cámara, P. y Marquez, S. (2020). Estrategias cotidianas para la producción de textos narrativos. Revista Identidad, 6(1), 23–28. https://doi.org/10.46276/rifce.v6i1.865

De la Cruz Guerra, J. (2018) Lectura Crítica y Producción de Textos Argumentativos en estudiantes del 5to Grado de primaria en una Institución Educativa Pública, Sapallanga [Tesis de Maestria, Universidad Nacional de Huancavelica] https://apirepositorio.unh.edu.pe/server/api/core/bitstreams/c72834e6-1ee4-46cc-abe1-78342ba61c2a/content

Fontes, O., González, L. y Rodríguez, M. (2020). La comprensión lectora: una prioridad para el desarrollo profesional del maestro en formación. Transformación, 16(2), 388-404. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-29552020000200388&lng=es&tlng=es.

Gallego, J., Figueroa, S. y Rodríguez, A. (2019). La comprensión lectora de escolares de educación básica. Literatura y lingüística, (40), 187-208. https://dx.doi.org/10.29344/0717621x.40.2066

Hernández, R., Méndez, S., Mendoza, C. y Cuevas, A. (2017). Fundamentos de administración. México: McGraw Hill

Huaman, L. y Inga , M. (2023). Enfoque comunicativo y la produción. IGOBERNANZA, 6(22), 981–994. https://doi.org/10.47865/igob.vol6.n22.2023.283

Leyva, L., Chura, G. y Chávez, J. (2022). Inferential reading comprehension level and its relationship with the production of argumentative texts. Boletín de la Academia Peruana de la Lengua, (71), 399-429. https://dx.doi.org/10.46744/bapl.202201.013

MINEDU. (2017) Programa curricular de Educación Primaria. (1ra. Ed.). Perú: S/E.

Misari, A. (2023).Reading comprehension and its relationship with the levels of communicative competence. Lengua y Sociedad, 22(1), 535-556. https://dx.doi.org/10.15381/lengsoc.v22i1.23664

Toala, U., Yépez, S. y Vergara, E. (2018). La comprensión lectora y sus estrategias para el desarrollo de destrezas en los estudiantes: un estudio de caso. Luz, 17 (4),120-128. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=589167642013

Vargas Zagaceta, H. , (2021) La Comprensión Lectora y Redacción de Textos en estudiantes de sexto grado de Primaria de la Institución Educativa de Menores N° 60023 San Martín De Porres, Iquitos 2019 [Tesis de Licenciatura, Universidad Nacional de la Amazonía Peruana] https://repositorio.unapiquitos.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12737/7303/Hilda_Tesis_Titulo_2021.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Vásquez, A. J. (2022). Comprensión lectora: fundamentos teóricos y estrategias de acercamiento al texto. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 6(4), 618-633.https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i4.2607

Verástica, M. y Salazar, C. (2021). Narrative Textual Writing in the Learning of Students of Education RIDE. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 11(22) .https://doi.org/10.23913/ride.v11i22.892

Published

2024-07-01

How to Cite

Rojas Casavilca, A., & Cornejo Enriquez, K. (2024). Reading comprehension and production of narrative texts in primary level students of Huancavelica. Llimpi, 4(2), 15–21. https://doi.org/10.54943/lree.v4i2.482
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    1539
  • PDF (Español (España))
    518
  • HTML (Español (España))
    37