Learning and play, an unfulfilled right

Authors

DOI:

https://doi.org/10.54943/revoec.v3i1.207

Keywords:

Children's game, Learning, Collective game, Anxiety

Abstract

This essay is a reflection on the importance of play in learning, focusing on the collective play of children who, in the most critical season of COVID, will not develop adequately due to isolation, putting on the table or signifying it for problems. learning and socio-emotional that could be a consequence of this stage in a few years, if the necessary importance is not given. It is hoped with this work that educators, parents, state and society, who watch over the good development of children, can take into account to carry out exhaustive studies and prevent the consequences of the lack of collective play in the season of isolation due to of COVID.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alava, S. (2021). Consecuencias para los niños de no jugar a juegos tradicionales de siempre. Guardiainfantil.com. https://www.guiainfantil.com/educacion/juegos/consecuencias-para-los-ninos-de-no-jugar-a-juegos-tradicionales-de-siempre/

Andrade, A. (2020). El Juego y su Importancia Cultural en el Aprendizaje de los Niños en Educación Inicial. JURNAL OF SCIENCE AND RESEARCH, 5, 132-149. https://doi.org/https://doi.org/10.5281/zenodo.3820949

BBC. (2020). Coronavirus: Perú decreta cuarentena general en el país y el cierre de fronteras durante 15 días ante la pandemia de covid-19. BBC. https://www.bbc.com/mundo/noticias-america-latina-51902989

Calvo, P., & Gomez, M. d. C. (2018). Aprendizaje y juego a lo largo de Historia. LA RAZÓN HISTÓRICA. Revista hispanoamericana de Historia de las Ideas, 40, 23-31. https://ciep.edu.uy/wp-content/uploads/2022/06/Aprendizaje-y-juego-a-lo-largo-de-Historia.pdf

Gallardo, J. A. (2018). Teorías sobre el juego y su importancia como recurso educativo para el desarrollo integral infantil. Revista Educativa Hekademos, 24, 41-51. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6542602

Mercado, N. C., Coronado, A. M. O., & Aranda, C. L. (2022). Salud mental de la población infantil durante la pandemia del COVID-19. Paraninfo Digital, e34004d-e34004d. http://ciberindex.com/index.php/pd/article/view/e34004d

Monroy-Vera, S., Mejia-Camacho, A., & Gamboa, M. C. (2020). C=ocarbohidratos: Efecto del juego sobre el aprendizaje. Educación Química., 31, 23-35. https://doi.org/10.22201/fq.18708404e.2020.1.68522

Roldan, M. J. (2022). Por qué es importante la interacción social en los niños pequeños. Eres Mama. https://eresmama.com/importante-la-interaccion-social-los-ninos-pequenos/

Román, R. Y. (2020). Impacto de la pandemia COVID-19 en la sobrecarga laboral del personal de salud: revisión sistemática [Tesis de Maestria, Universidad Cesar Vallejo]. Repositorio UVC. https://repositorio.ucv.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12692/57262/Roman_CRY-SD.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Roos, L., & Tomfohr-Madsen, L. (2020). Family mental health crisis: Parental depression, anxiety during COVID-19 will affect kids too. The Conversation. https://theconversation.com/family-mental-health-crisis-parental-depression-anxiety-during-covid-19-will-affect-kids-too-144050

Sáez-Delgado, F., Olea-González, C., Mella-Norambuena, J., López-Angulo, Y., García-Vásquez, H., Cobo-Rendón, R., & López, F. S. (2020). Caracterización psicosocial y salud mental en familias de escolares chilenos durante el aislamiento físico por la COVID-19. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(3), 281-300. https://doi.org/https://doi.org/10.15366/riejs2020.9.3.015

Serrano, S. A. A., Méndez, J. O., Espinosa, M. Á. M., & Juan, A. J. R. (2022). Evaluación y detección de las consecuencias psicológicas en las adicciones conductuales. Revista Electrónica de Psicología Iztacala, 25(1), 402-419. https://www.medigraphic.com/pdfs/epsicologia/epi-2022/epi221u.pdf

Sociedad de Pediatría, A. (2020). Uso de pantallas en tiempos del coronavirus. Archivos Argentinos de Pediatría, 142-144.

Tejada, E. (2020). El efecto del aislamiento social en los niños. Universidad de Piura. https://www.udep.edu.pe/hoy/2020/05/el-efecto-del-aislamiento-social-en-los-ninos/

Vanegas, M. (2022). Depresión, un Trastorno que Afecta a Niños y Adolescentes ¿Cuál fue su Impacto Durante el Aislamiento por Pandemia? Revista Cientifica Arbitraria de la Fundacion MenteClara, 7, 1-16. https://doi.org/ https://doi.org/10.32351/rca.v7.310

Published

2023-01-30

How to Cite

Paco Huamani, W. F. (2023). Learning and play, an unfulfilled right. Revista Oeconomicus UNH, 3(1), 28–33. https://doi.org/10.54943/revoec.v3i1.207
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    295
  • PDF (Español (España))
    188
  • HTML (Español (España))
    14