Considerations of epistemology in university teaching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.54943/rcsxxi.v3i2.343

Keywords:

epistemology, scientific knowledge, scientific, teaching, critical, reflective

Abstract

Epistemology is a discipline that is responsible for studying the bases, methods and foundations of scientific knowledge; a discipline that studies the historical, social and objective context of the emergence of scientific knowledge, the criteria used to say if a piece of knowledge belongs to the field of scientific knowledge, and the concepts of truth, justification, corroboration and hypothesis, among others. Likewise, epistemology is also responsible for analyzing the nature of knowledge and how it is achieved with similar notions such as truth, belief and justification of the things that happen around us. Therefore, in the university environment, epistemology is important because it allows the student to understand how scientific knowledge is constructed and how its validity is justified. In addition, it will help you develop your critical skills in order to assess the quality of information you receive and to question the claims made in the academic field. Through this essay we will proceed to make a study on the epistemological considerations in university education. For this purpose, a bibliographical exploration was carried out regarding its importance in the student, university professor and knowledge from their environment. Finally, this will help the increase of a body of knowledge and in the same way it will contribute to the enrichment to display a whole critical reflection in the student through teaching in university classrooms.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguilar Gordón, F. D. R., Bolaños Vivas, R. F., & Villamar Muñoz, J. L. (2017). Fundamentos epistemológicos para orientar el desarrollo del conocimiento.

Aldana de Becerra, G. M. (2008). Enseñanza de la investigación y epistemología de los docentes.Educación y educadores,11(2), 61-68.

Aranzamendi, L. (2011). Fundamentos epistemológicos de la investigación básica y aplicada al derecho. (1ra. Ed.) Editora y Librería Jurídica Grijley. Lima-Perú.ISBN 978-9972-04-372-7

Asencio-Cabot, E. D. L. C. (2017). La educación científica: percepciones y retos actuales.Educación y Educadores,20(2), 282-296.

Camejo, M. (2015). Epistemología y educación. Articulaciones y convergencias. (1ra. Ed) Producción editorial: Susana Aliano Casales. Montevideo-Uruguay.ISSN: 2301-0835.

Caridad, C., Isabel, M., Bittar Granado, O., Castellano Martínez, N., & Silva Guerra, H. (2020).Incursionando en el mundo de la investigación: orientaciones básicas. Editorial Unimagdalena.

Bunge, M. (2010).Filosofía política. Editorial GEDISA.

Díaz, A., & Camejo, M. (2014). Epistemología y educación, Articulaciones y convergencias.Universidad de la República de Uruguay.

Echeverri, L. G. J. (2003). ¿Qué es epistemología?.Cinta de Moebio: Revista Electrónica de Epistemología de Ciencias Sociales, (18), 2.

Moya, N. (2013). Epistemología de la educación. Prolegómenos de la construcción del Currículo Regional Junín en el marco curricular nacional. Virtudes y miserias de los actores educativos. Horizonte de la Ciencia, vol. 3, núm.4, pp.27-35, 2013. Universidad Nacional del Centro del Perú. DOI: https://doig.org/10.26490/uncp.horizonteciencia.2013.456.

Gorodokin, I. (2005). La formación docentey su relación con la epistemología.Revista iberoamericana de educación,37(5), 1-9.

Noriega, J. y Gutiérrez, C. (1995). Introducción a la epistemología para psicólogos (1ra. Ed.) Editorial Plaza y Valdés y la Universidad Iberoamericana. México. ISBN: 968-856-318-8

Quero, V. D. (2006). Formación docente, práctica pedagógica y saber pedagógico.Laurus,12(Ext), 88-103.

Rojas, N. M. (2013). Epistemología de la educación. Prolegómenos de la construcción del Currículo Regional Junín en el marco curricular nacional. Virtudes y miserias de los actores educativos.Horizonte de la Ciencia,3(4), 27-35.

Varona, F. (2023). Epistemología de la educación superior: una aproximación previsora.Revista Cubana De Educación Superior,41(1 Especial), 285–301. Recuperado a partir de https://revistas.uh.cu/rces/article/view/2824

Zanotto, M., & Gaeta González, M. L. (2018). Epistemología personal y aprendizaje en la formación de investigadores.Perfiles educativos,40(162), 160-176.

Published

2023-07-21

How to Cite

Hurtado Valencia, S. M., & Huacho Torres, A. (2023). Considerations of epistemology in university teaching. Revista De investigación científica Siglo XXI, 3(2), 10–14. https://doi.org/10.54943/rcsxxi.v3i2.343
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    1022
  • PDF (Español (España))
    613
  • HTML (Español (España))
    19